lillamammabitchen

Direktlänk till inlägg 28 januari 2012

Fingerfärg

Av LillamammaBitchen - 28 januari 2012 11:11

Igår gjorde jag fingerfärg till barnen. Det verkade som om det var uppskattat eftersom de satt stilla i mer än en timme och kladdade och målade. Jag har ALDRIG gjort fingerfärg innan men igår gjorde jag det. Halkade egentligen in på receptet då jag sökte efter fingerfärg som man kunde beställa hem. Fast att beställa hem fingerfärg var rätt dyrt. Så jag valde att följa receptet som jag hittade HÄR  .  



Eftersom jag inte orkade blanda till fler färger så fick barnen kladda med färgerna grön, gul, blå och rosa. Den rosa skulle egentligen vara röd men ibland blir det som det blir. Ett tips är ju att ha en vaxduk eller liknade på bordet under. Även om P är 6 år så blev det lite kladdigt på hennes plats. Det bästa är att det inte är något gift överhuvudtaget i denna fingerfärgen så det är ingen fara om ett barn "råkar" slicka på fingret. Det smakar nog inte så gott eftersom det inte luktade så gott att göra.  


Receptet är:

3 dl vatten

3 msk mjöl

1 tsk salt


Blanda ihop och låt koka under omrörning i några minuter. Häll upp i skålar och blanda i karamellfärg och glöm inte låta det svalna. Det kan bli lite varmt. Men de flesta som läser min blogg verkar vara "normala" människor och förstår att man inte ska låta barnen stoppa ner fingrarna i något som nyss har kommit av spisen  





Idag ska vi åka till Dalsjöfors och åka pulka. Nu sover ju N middag så jag ska börja med maten men sen ska vi åka och leka av oss lite. Imorgon vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på. Det märker vi då   



Hoppas alla får en trevlig dag.


  /// LillamammaBitchen  


 
 
Ida

Ida

29 januari 2012 20:13

Åh vilken härlig bild! :)

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

LillamammaBitchen

30 januari 2012 11:36

Tack :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LillamammaBitchen - 23 juni 2014 11:44


Hallo alla! Det var ett tag sedan jag var här och skrev. Men blogglusten har funnits, det kan jag lova. Var bara jag som hade glömt lösenordet. Ibland är jag lite orolig för mig och mitt minne. Jag kan glömma saker väldigt fort, typ samma sekund som...

Av LillamammaBitchen - 7 juni 2014 20:33


Fullt ös medvetslös! Det är väl så man kan sammanfatta Ns dag idag. Jag har haft en allmän "orkar-inte-göra-något-dag" idag. Vet ej vad det beror på! Det har känts som om jag har varit bakfull, men jag har inte ju inte druckit något starkare än redbu...

Av LillamammaBitchen - 5 juni 2014 19:39


*GÄÄÄÄÄSSSSSSSSP* här sitter man i bilen efter att ha spenderat på tok för mycket pengar ( enligt mig ) inne det stora varuhuset som många vallfärdar till, även vi tydligen. De flesta, normala människor ÄLSKAR att åka hit medan jag ( den onormala män...

Av LillamammaBitchen - 25 april 2014 18:28

Tjohooo då har det varit helg i några timmar :). Än så länge har jag bara hunnit fira in helgen med att städa undan påsken. Men det är ju alltid något :). Denna helgen så ska det bakas och förberedas lite för Ns 4 års kalas den 1 maj :). Bara att ins...

Av LillamammaBitchen - 20 april 2014 00:10


Hoho! Nu har påskafton gått över till påskdagen. Men det känns likadant som det gjorde för ett tag sedan. jag är bara lite tröttare nu. Apropå trött. Snacka om att ungarna har varit trötta i flera dagar nu. På kvällen slltså inte på dagarna. Kan det ...

Ovido - Quiz & Flashcards