lillamammabitchen

Alla inlägg under december 2012

Av LillamammaBitchen - 30 december 2012 12:50

Nu har vi alla jullov. Eller vi har ju haft det hela veckan  . Julen var som vanligt lite stressig men allt föll på plats till slut. Bland det roligaste jag gjorde innan jullovet var att efter jobbat natten till fredagen den 21 december så åkte jag och min kollega till Borås för att göra de sista julskaerna. Ni vet handla julmaten och annat smått och gott. Vi slutade på jobbet vid kvart i sex och stod på ica Maxis parkering vid tjugo i sju. Så i tjugo minuter stod vi och väntade på att Maxi skulle öppna   . Man kände sig lite som en pensionär när man stod där och väntade och väntade och hängde på låset. Till slut öppnade de och vi och de andra ( det kom faktiskt en del andra som var morgonpigga ) kunde gå in och handla våra saker. 

Efter det åkte vi till en kompis och hämtade upp lite partylite produkter jag hade beställt och fika lite. Frukost åt vi på McDonalds   . Sen var det den sista utmaningen. Knalleland! Men det gick oxå hyfsat smärtfritt. Men när jag kom hem vid ett var jag bra trött! Somnade i soffan medan Sambo och N fixade lunch. Jag fick äta den senare   . 


På måndagen var det dags för julafton. Barnen kunde somna på söndagen. Eller P kunde inte det. N fattade nog inte riktigt vad som var på g så han somnade bra. På måndag förmiddag kom sambos föräldrar och fira lite med oss. Jag bjöd på bränd risgrynsgröt. Var ju inte meningen att den skulle bli bränd men det blev den och den smakade inte så gott. Fast de flesta åt. På eftermiddagen kom syrran med hennes familj och min mamma. Vi fikade till Kalle Ankas jul och sedan kom tomten! Lätt den grymmaste tomten som man kunde tänka sig   . 


 

Tomten tillsammans barnens kusin O och så P   . 


Det var en del monster high som dök upp i paketen. N fick kläder och pussel och duplo men även en och annan bil   . 

Nu i mellan dagarna har vi tagit det väldigt lugnt. Vi har varit uinne i stan två ggr men annars har vi varit hemma och tagit det väldigt soft. Jag och sambo kollade på Breaking Dawn part 2 en kväll men helt ärligt vet jag inte vad jag ska tycka om den filmen. Sen har vi kollat på Hugh Jackman som Wolverine...   . Honom önskar jag mig till nästa jul   . 

Tillsammans med barnen har vi spelat en del spel och pusslat med Ps monster high pussel. Vi har haft det, nu ska jag skriva ett ord som missbrukas överallt, MYSIGT!    Vilket inte är illa för våran lilla familj. Det brukar vara fart och fläkt in i det sista   . 


 

Barnen spelar twister   


 

Detta pusslet var lite knepigt att få ihop    men vi lyckades   . 


 

Detta var 300 bitars pusslet, det var oxå en utmaning. Men vi är ju grymma och fixade det oxå!!! 


Nu ska jag bara tänka ut någon nyårsefterrätt och ha med till syrran imorgon... hmmm... någon som har förslag? 


Till sist vill jag önska alla mina läsare ett riktigt gott nytt år och hoppas 2013 blir just erat år   . 


 


   /// LillamammaBitchen 



Av LillamammaBitchen - 23 december 2012 12:04

Idag är det dagen före dopparedagen   . Och vi jobbar på för fullt här hemma. N kollar på filmen Mamma Mu och kråkan, eller nu vill han byta till Lilla Kyckling. Jaja, det blir väl väl. Sambo har åkt till Ica för att handla det sista sakerna vi behöver. Jag, jag ska steka en massa hemmagjorda köttbullar. Sist jag gjorde det så tyckte jag att köttbullarna smakade BLÄ! Men tydligen tyckte P och Sambo om dem. Så jag tänkte jag gör ett sista ryck i att försöka vara snäll   . Vi får väl se om det hjälper. Sen ska det bakas lussekatter och mjuk pepparkaka.

Sambo håller på att återhämtar sig från mitt filmval igår när vi hade en liten filmafton. Jag lät honom vara med i min lilla jultradition. Kolla på Borta med vinden. I vanliga fall brukar jag kolla på den när han jobbar sin sista natthelg men av någon anledning blev det inte så detta året. Han kommer nog vara skadad av denna upplevelsen länge men det är nog inget folk kommer märka av    . 


 

God Jul på er kära läsare    


  /// LillamammaBitchen 

Av LillamammaBitchen - 10 december 2012 07:59

Igår läste jag veckobrevet som sänds ut från Ps klass. Där står det mest om vad som händer i skolan och vad de har gjort. Det stod det blandannat om barnens kommande julspel i kyrkan på avslutningen. Barnen i åk 2 och några speciellt utvalda i åk 1 ska tillsammans visa upp ett julspel i kyrkan. Trots de heta debatterna om avslutningar i kyrkan så har Ps skola bestämt att de ska ha sin avslutning i kyrkan MED kristet inslag. Det jag har läst om i skollagen så får man ha avslutningar i kyrkan men utan kristet inslag. Fast det har jag fattat sedan länge att det är ingen idé att visa rektorn och kyrkan, i den lilla byn P går i skola, skollagen. De har tolkat den hur de vill och har tydligen kommit undan med det. Så varför inte fortsätta? 

Jag kan bli så irriterad över detta. Julen har i från början inget med Jesus och Gud att göra. Det har med andra saker att göra men den kristna tron tyckte att i december var en bra dag att fira julen i. Så de tog lite från olika religioner och bestämde att Jesus var född den 25 december. Men det står någonstans i biblen att Jesus var född på den årstid då fåren betade på ängarna och fåraherdarna vaktade dem. Låter inte som vinter, eller hur? 

Men, det är väl bäst att skolan får ha sin kyrkavslutning med KRISTET inslag. Trots skollagen. Vi ska ju lära barnen att tro på något under julen. De kan bli periodare inom kyrkan   . 


Fast det stod en annan sak i veckobrevet som gjorde mig mer förbannad! Nu får inte barnen bjuda på glass när de fyller år längre. Kommunen tyckte att de inte kunde stödja sådant under skoltid. Kanske är löjligt att reagera så men att låta kyrkan ha inverkan i skolan och dess avslutningar framförallt vid jul, men ta bort glassen är inte okej. En glass då och då kan ju inte skada barnen. Det kan ju inte farligare än att under julen bli påprackade en massa kristet snack om julen strax innan jullovet? Jag tycker att nästa jul ska barnen fira jul i en moské eller synagoga eller varför inte rikets sal. Är ju inte mer än rättvist. 

Alla tror på glassen menar jag och jag tror att de flesta föräldrarna tycker det är okej om barnen tar en glass någongång. Det kommer ju inte tvinga dem in i någon religion. Men det är sant träning och ett sunt matintag är ju oxå en slags religion nuförtiden. Barnen kanske ha sin julavlutning på gymmet oxå? Usch börjar känna mig lite malplacerad i detta samhället. Jag tycker att barnen kan ha en avslutning i en religiösfri lokal och jag tycker faktiskt att de kan få bjuda varandra på glass när de fyller år. 


 

Inget mer sådant här för barnen i Ps skola på födelsedagar   

Av LillamammaBitchen - 7 december 2012 10:31

Nu är den efterlängtade vintern här! Vad de flesta har längtat efter snö och kyla och va händer när den kommer? Jo folket gnäller som vanligt. Får panik i trafiken, fryser och huttrar när de går till bilen och suckar och stönar när de skrapar bilen.
Jag vet om att det blir vinter varje år! Det är ingen nyhet det där med vinterdäck och kyla.
Jag är inte så förtjust i snö och kyla så jag har rätt att gnälla över det, men bara för att jag är tacksam för när vi får varma somrar ;). Tycker att folk vill ha varmt/kallt och när de får de så gnälls det. Vädret lagom finns inte! Få in det i era skallar. ;).
Men jag kan hålla med om att vintern ser fin ut ibland :)

Skapa flashcards