lillamammabitchen

Alla inlägg under augusti 2011

Av LillamammaBitchen - 31 augusti 2011 14:53

Fick ett samtal idag från församlingshemmet i Sexdrega. P ska nämligen börja gå på körmix där under de veckorna hon är hos sin pappa. Under de veckorna är hemma så kan hon inte gå eftersom vi inte har rätt till någon fritids efter förskoleklassen, eftersom sambo ändå är hemma på vardagarna.

De ville kolla med mig om vi kunde köra Philippa till deras körmix. Då förklarade jag att jag jobbar skift och troligen inte kan köra henne. Men då tyckte de att Sambo skulle köra henne. Visst, Sexdrega ligger ca en mil hemifrån oss, men det blir ändå 2 mil dit och tillbaka. Jag undrade vad sambo och N kunde göra under tiden P var på körmix, antingen skulle de få vänta i bilen (   ) eller åka hem. Med en 1½ åring är det inte så lätt att sitta i en bil i en timme och skulle de åka hem så skulle det bli 4 mil för en timmes kör... känns rätt så dumt. Men jag sa till henne från församlingshemmet att under de veckorna P är hos sin pappa så får hon jättegärna gå på körmix, men under hemma veckorna är det inte aktuellt såvida de inte vill komma och hämta henne och lämna av henne sen, detta var inte aktuellt från deras sida.

Då tar hon i ända från tårna och börjar rabbla om att P far illa av att inte komma till körmixen varje vecka  . På vilket sätt? Jo, det förstör hennes barnatro och hon kommer få uppfattningen om att man kan börja och sluta tro på Gud hur man behagar.  


Sen hände det så i vintras när P gick på kyrkans barntimmar på detta församlingshemmet så kom hon hem med ett häfte med följande text:


" Pappa gör så att träden växer, gör att gräset gror. Han ger oss både liv och lust och äppelmos och havremust... Han är stor. Här var det sång, här var det dans, Pappa är här och vi är Hans.

Sol och Jord och vind och vatten, allting har han gjort och fiskaren och älgarna och tyskarna och belgarna och allt... hör ihop. Här var det sång, här var det dans... Pappa är här och vi är Hans.

Vart vi oss världen vänder spelar ingen roll, för Pappa har stora händer räcker ut i alla länder åt... alla håll. Här var det sång... här var det dans. Pappa är här och vi är Hans"


Jag reagerade på detta, ganska starkt oxå.

Så jag tog upp detta med personen som ringde mig idag. Jag undrade om de skulle sånger som påminde om denna texten. Tydligen ville hon inte svara riktigt på den frågan utan de skulle sjunga sånger om Fader Gud. Och anledningen till att de har bytt ut Fader Gud till Pappa var för att de skulle låta lite modernare  

Jag försökte förklara för henne att det inte var Gud som födde fram barnet eller befruktade mig. Så han kan inte vara mitt barns pappa, han kanske är jordens skapare och Jesus pappa. Men inte min eller mina barns.

Men enligt henne var Gud allas pappa och vi alla är hans barn... Hua,,, tänk, jag har fött min pappas barn (  ). Är inte det olagligt i Sverige?  .


Och enligt det som kyrkans barntimmar försökte lära P (men jag fick henne i rätt tankar igen SOM TUR VAR) är att Gud (Pappa) är den som har bestämt vad vi ska heta, han har köpt våra kläder och han bestämmer över oss alla. Ja, där lämnade vi mycket till det egna tänkandet... NOT!


Min fråga är nu denna, tycker ni att det är rätt av kyrkan att komma till era barns skola/fritids/dagis och ta med era barn för att lära ut detta? Hur skulle ni reagera om det kom en muslimisk extremist grupp och hämtade era barn? Kan även Ps ridskolelärare smussla in sina ridlektioner i skolan?


  /// LillamammaBitchen  



Av LillamammaBitchen - 30 augusti 2011 16:18

Idag tog jag en ofrivillig sovmorgon. Vaknade av att chefen ringde och kollade om jag skulle jobba idag. Klart jag skulle. Fasen vad jag hatar att försova mig, som tur var var chefen shysst och sa att jag inte behövde stressa till jobbet. Så jag tog det hyfsat lugnt och en kvart efter att hon hade ringt var jag på väg till jobbet  . Men men, dagen är inte slut än fast jag har varit hemma en stund nu efter jobbet, men nu ska jag ut på andra äventyr. Får passa på när P är hos sin pappa, N är hos farmor och Sambo är på sitt jobb och går på möte. Tänker tyvärr inte berätta om mitt äventyr,,, inte än iaf,,, kanske blir det någon annan gång  .



 /// LillamammaBitchen  

Av LillamammaBitchen - 28 augusti 2011 18:51

Nu är det så att det har ju inte direkt hänt något i mitt liv de senaste dagarna/veckorna... så jag har inte haft något att skriva om. Men idag tänkte jag bjuda på en ett inlägg med bilder på barnen och höst. För låt oss alla enas om att det inte finns någon sensommar. Det finns Vinter, Vår, Sommar och Höst. Nu är det höst. Ingen tvekan om detta. Vad ska man kalla början av vintern? Senhöst?  


 

Vad gör syrran?


 

N får oxå testa att snurra


 

Har de skoj eller vad?


 


     


Hösten är HÄR!


   

Brukar man säga att det blir en kall vinter om det är mycket rönnbär?

Iså fall så får vi nog pälsa på oss i vinter... för rönnbär finns det gott om i mina trakter  


 

I cross my fingers   


 /// LillamammaBitchen 

Av LillamammaBitchen - 26 augusti 2011 04:40

Nu får jag lov att smyga på tå här hemma, barnen och sambo sover. Egentligen skulle jag ha varit hemma om en si så där 2 timmar, men vi hade lite att gör på jobbet inatt så jag åkte hem  . Hade tänkt att jag skulle kolla på en film nu innan det är dags för att börja skaka liv i hushållet. P ska åka till sin förskoleklass och N har en ny dag att terrorisera på  . Jag kommer nog lägga mig att vila en stund efter att P har åkt iväg till skolan, men jag får hoppas att jag vaknar tidigare än vad gjorde idag.

Igår morse kom jag hem och röjde undan här hemma som sjutton medan jag fixa ordning P till förskoleklassen. Efter att hon hade åkt så gick jag och la mig. Barnen och sambo åkte till stan vid halv två, då sov jag som en liten gris. Vaknade av telefon ringde. Det var sambo som skulle berätta att de var på väg hem från stan. Redan? Jag frågade vad klockan var, den var tjugo i sex på kvällen. JAG HADE SOVIT BORT HELA DAGEN! Jag var iaf pigg på jobbet  .


Men nu har helgen äntligen börjat. Vet inte riktigt vad vi ska hitta på sen när jag har vaknat, men jag får inte sova för länge idag, för då kommer jag inte lyckas vända tillbaka dygnet tills imorgon. Sambo jobbar ju natt denna helgen så jag får snällt vända på dygnet på ca 24 timmar. Underbart!


Nääää,,,, nu får jag slänga på filmen om jag ska hinna se den innan det är dags att väcka upp hushållet  


 


Våran buse  


 /// LillamammaBitchen 



Av LillamammaBitchen - 20 augusti 2011 11:12

Satt och surfa lite och hittade denna seriestrippen:


 


Jag låter den tala för sig själv  .


 /// LillamammaBitchen



Av LillamammaBitchen - 15 augusti 2011 11:37

Helgen har varit helt okej här i denna lilla byhålan. Men vi har haft besök. I fredags såg jag och barnen en massa polisbilar i lilla samhället. Vi var på väg till stranden för att bada och då åkte vi förbi en massa polisbilar. När vi väl kom hem och barnen hade lagt sig var tvungen att kolla på BTs hemsida vad detta kunde röra sig om. Det visade sig att Red Devils skulle fira 10 år denna helgen. Red Devils är en underavdelning till Hells Angels. Tryckt att ha dem runt husknuten...

I lördags hade vi besk av en skolkompis till mig och vi skulle åka och bada denna dagen oxå. Innan vi skulle till stranden stannade vi till och handlade lördagsgodis, hela ica vimlade av poliser. Tror inte det var så många som snattade den dagen  . Men det har känts skönt att ha polisen här i lilla byn. Man har kunnat sova gott om nätterna. Men i lördagskväll hörde jag hur det pangade två gånger. Ojoj vad rädd jag blev. Jag fick bråttom upp till sovrummet och jag hoppades av hela mitt hjärta att dammråttorna skulle skydda mig och barnen mot att någon skulle komma och skada oss. Nu vet jag inte vem som hade kunnat komma. Kanske en kräftfiskare som var sur över att fångsten var för dålig (det har varit kräftfiskepremiär oxå...)?  Men ändå har helgen varit toppen. Idag har det hänt så mycket... jag har bara vaknat... nu börjar det väl bli dags för att fixa lunchen så att den klar när lillekillen vaknar...



 

Bjuder på en bild som inte har ett skit med texten att göra...


 /// LillamammaBitchen


Av LillamammaBitchen - 13 augusti 2011 11:27

Igår hann jag inte skriva något eftersom herr N var på sådant extremt bushumör. Sambo hade sovmorgon igår eftersom att han skulle börja jobba klockan sju på kvällen. Så jag gick snällt upp med det lille trollet N. Strax efter att vi hade vaknat vaknade stortrollet P. Som började tjata om att det var fint väder. Det tog en stund innan min hjärna kopplade vad hon menade med det, men är det fint väder så ska man tydligen åka och bada. Jag lovade att vi skulle gör det efter lunchen  


Men nu var det lille N jag skulle tala om. Igår morse var han en riktig buse. Han ramlade ner från soffan, han fick P att bli vansinnig men det värsta var nog när jag skulle byta hans bajsblöja och han lyckades sparka till den med sådan kraft att det regnade små Nlortar inne på toan. Jag började asgarva och N tyckte att det var ett ypperligt tillfälle att börja busa mer... Så det var snabbt på en ny blöja, och sedan fick jag gå och plocka bajsbluppar på toagolvet...


Efter lunchen åkte vi till stranden Holsjunga och jag släppte lös båda barnen. P var snabb på att springa ut i vattnet. N var som tur var lite mer försiktig. Men trots att jag hade ont i magen och lite andbesvär på vägen dit. Var skitnervös hur jag skulle kunna hålla koll på P ute i vattnet och samtidigt hålla koll på att N inte försvann eller förstörde något, så gick det finemang, P var och doppade sig några gånger men sen var hon vid strandkanten med N. Eftersom jag hade varit så nervös hur det skulle gå på stranden så hade jag gjort valet att lämna kameran hemma...  . Jag ångrade det ganska mycket men jag använda min telefon för att ta lite bilder. Bland annat på Ns fot  .

Det andra kortet tog jag för några år sedan på Ps solglasögon. Men jag tycker båda bilderna blev bra.


   


  /// LillamammaBitchen




Av LillamammaBitchen - 10 augusti 2011 22:12

Jag tog en promenad nu på kvällen, det var så skönt, så tyst och underbart. Bara jag med mina tankar och givetvis radio i hörlurarna, kan ju inte vara för tyst, finns ju risk för att jag somnar då. Tänk vad pinsamt att göra det när man är på promenad.

Men jag har funderat och funderat, jag måste erkänna en sak, jag har rökt två cigg idag  . Jag fick de av vännen Johanna som var här och fikade tidigare idag. Jag tyckte inte det var gott men monstret i hjärnan vaknade till liv igen och efter hon hade åkt blev jag sugen på meeeer. Men icke sa Nicke, här ska inte rökas mer. Kanske möjligtvis feströkas, men eftersom jag ser livet som en fest så *tjohooo*, nej, skoja bara. Men jag fatta att jag var så dum men men,,, man ska väl lära sig av sina misstag? 






Nu på kvällen har och P bakat negerbollar och kladdkaka. Mmmmm vad gott det var. P åt tre bitar kladdkaka och en halv negerboll, jag åt två bitar och många negerbollar och sambo åt... restan av kladdkakan  . Så om det var någon som hade tänkt att komma fika imorgon så får det bli bullar, kladdkakan är slut. Men det finns negerbollar   oxå.


En sak slog mig när jag var på promenad. Det var att man luktar rök länge efter att man har rökt. Jag kände hur håret och fingrarna fortfarande luktade. Gjorde de det även när man rökte? Kanske de gjorde, bara att man inte tänkte på det...


Nä, nu ska duscha bort röklukten och lägga mig i sängen,,, efter att tömt diskmaskinen och fyllt den igen... En mammas/kvinnas jobb tar aldrig slut...



 /// LillamammaBitchen

 

Skapa flashcards