lillamammabitchen

Alla inlägg den 5 augusti 2011

Av LillamammaBitchen - 5 augusti 2011 19:26

Idag har jag varit otroligt slö. Kan ha berott på vädret men jag har inte haft ork till något. Så jag har nästan önskat att jag hade haft cigg hemma så att jag hade kunnat belöna mig med en cigg för att orka göra något. Men jag och N har bara busat och kollat på filmen Bilar. Han var mest intresserad när det var lastbilar och traktorer på tvn. Resten av filmen var han en vilde som klättrade på mig och munpruttade på min mage. Nu sover den lille vilden. Och jag sitter här alldeles ensam med en massa städning att göra.


Vi var iofs på ica innan jag la honom. Jag köpte lite glass och mer tuggummin till mig så att jag har något att distrahera mig med. Men jag har svårt att komma in i en icke-rökares liv. Jag är ju så van vid att gå ut och ta ett bloss då och då. Men jag har inte en aning om vad jag ska göra nu. Men jag har märkt att jag skrattar mer med N nu när jag inte röker. Jag märker av de små hyssen han gör HEEEELA tiden. Det känns ju skönt. Men en enda liten sak som går snett kan få mig att explodera som en bomb.

Men helt ärligt det har ju bara gått 4 dagar sen sista ciggen. När jag väl har kommit in i vanan så kanske jag inte kommer ihåg hur jag gjorde för att hinna röka innan. Men det är en sak som kommer lova nu. Jag kommer aldrig klaga på rökare. Mer än på skämt möjligtvis, eller om de röker så att det stör mig och barnen, typ på en uteservering. Fast även under den tiden jag rökte så passade jag för uteserverningar med barnen. Jag tycker inte om att fika i någon annans ciggarettrök när jag fikar, speciellt inte med barnen. Men är jag själv med några andra vuxna så kan det kvitta.

Det är en sak som jag har märkt att icke-rökare gör. De gnäller något så fruktansvärt över hur rökarna "förstör" deras liv. Men tänk efter lite. När det blev rökfritt på krogar och restauranger så anpassade sig rökarna till detta. Likaså när det blev rökfritt på många jobb. Visst de gnäller om att de måste gå ut men de gör detta av respekt för andra och för att inte strida mot reglerna.

Sen har jag många gånger upptäckt att även vid busshållsplatser så klagas det, fast rökaren står utanför kuren. Det verkar som om alla icke-rökare vill att alla ska röka långt inne i skogen så att de inte störs av det. Men då hade väl någon stackars icke-rökare hittat dit och gnällt om det oxå. Jag vill inte bli en av dessa...


Kan kan säga så mycket att jag har hatat mig själv för varje cigg jag har rökt. Jag kan nästan lova att nästan alla rökare och fd rökare håller med mig. Man har beskyllt sig själv för varje bloss, man har undrat om det är just denna ciggen som kommer ge mig cancer eller astma eller bronkit. Sen att ha en icke-rökare som står och låtsashostar jämte gör inte saken bättre. Man hatar sig ännu mer, men av ren trots tar man ytterligare ett bloss.


Så till alla gnälliga icke-rökare, tänk er för innan ni gnäller, rökaren mår troligen ännu värre än ni. Alla rökare vet att det kostar att röka och det skadar hälsan men de har ett litet monster längst bak i hjärnan som tvingar dem att röka. Det har inte ni. Men ni kanske har ett litet gnällmonster som måste få gnälla av sig? Tänk på att rökare också mår dåligt av rökningen. Alla kanske inte erkänner det, men en dag kommer de erkänna det, precis som jag gör nu.


  /// LillamammaBitchen

Ovido - Quiz & Flashcards