lillamammabitchen

Direktlänk till inlägg 22 september 2012

trötter och mätt

Av LillamammaBitchen - 22 september 2012 21:52

Idag har vi varit rediga och trotsat vädret. Vi åkte för att hjälpa min gamla mor med att bära in pellets, så att hon kan ha det lite varmt och gött nu till hösten. Tänkte att vi lika gärna kunde kasta in två pallar. Så det gjorde vi. Nu är hennes pannrum fullt av pelletssäckar  . 

Barnen och hunden fick vara ute medan vi gjorde det. Jag var ute så det var ju inte så att vi låste in oss i huset och kastade ut barnen   . De hade mig som "vakt" där ute. Trots mitt "vakande" öga så lyckades P gunga in i gungställningen med huvudet före. Fråga mig inte hur hon lyckades men hon lyckades. Barnens mormor lyckades ge N en liten klapp på kinden med en bräda och Ludde sprang iväg på äventyr i skogen men kom tillbaka när han hörde att vi ropade på honom DUKTIG VOVVE!!!  . 


Väl hemma så började jag göra en halloncheesecake på kladdkakebotten. Det var lite pilligt men jag lyckades men den blev mastig. Jag orkade bara en bit. Det var ca 2 timmar sedan jag tog den biten och jag är fortfarande mätt!!! Inte illa   . Men den var god, fast nästa gång ska jag ha lite vaniljsocker i. 


 



Så här gjorde jag: 

Kladdkakan: 

100 gram margarin

3 dl strösocker

2 ägg

1 dl vetemjöl

3 msk kakao ( jag brukar ta 2 msk kakao och 1 msk O'boy)

1 krm salt. 


Sätt ugnen på 175 grader. 

Smält margarinet på låg värme.

Medan margarinet smälter så smöra och bröa en form. 

Låt margarinet svalna lite medan du vispar ihop ägg och socker PORÖST. 

Blanda kakao, mjöl och salt i en bunke. 

Häll margarinet och den porösa socker/ägg blandningen i mjölblandningen. 

Se till att smeten blir slät. 

Häll i formen och in i ugnen i 5-10 minuter så att den får lite av en hård yta på sig. 

Ta ut och låt den svalna. 


Medan kladdkakan svalnar ska man göra själva cheesecaken. 

Då behöver du detta: 

400 gram philadefiaost

1.5 dl strösocker

2 ägg

1 st riven citronskal ( detta hade jag inte i... men det funkade ändå)

3 dl hallon

50 gram vit choklad ( jag använde den nya Marabou Vit choklad med smak av vanilj *yummie*)

3 dl creme fraiche

3 msk strösocker (kom på nu att jag glömde dessa tre msk... )


Vispa ägg, ost och socker (även citronskalet om ni väljer att ha det) till en jämn smet, blanda i hallonen. Häll smeten på kladdkakan. Grädda i nedre delen av ugnen i 25 - 30 minuter på 175 grader. 


När ni har tagit ut kakan (igen) från ugnen är det dags för nästa steg. 


Smält chokladeni ett vattenbad, blanda med creme fraiche och socker (de 3 msk som jag glömde) Bred sedan även denna smeten över kakan och låt stå i ugnen i 175 grader i ca 5 minuter. Låt kakan svalna lite och låt den sedan stå i frysen i 1-2 timmar. Kan förvaras sedan i kylskåp. Vet ej hur länge men kanske en, två dagar. 

Vid servering så kan man om man vill vara lite fin garnera med lite hallon   .


Som sagt denna kakan är MASTIG! man blev mätt. Men den var god...   . 


   /// LillamammaBitchen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LillamammaBitchen - 23 juni 2014 11:44


Hallo alla! Det var ett tag sedan jag var här och skrev. Men blogglusten har funnits, det kan jag lova. Var bara jag som hade glömt lösenordet. Ibland är jag lite orolig för mig och mitt minne. Jag kan glömma saker väldigt fort, typ samma sekund som...

Av LillamammaBitchen - 7 juni 2014 20:33


Fullt ös medvetslös! Det är väl så man kan sammanfatta Ns dag idag. Jag har haft en allmän "orkar-inte-göra-något-dag" idag. Vet ej vad det beror på! Det har känts som om jag har varit bakfull, men jag har inte ju inte druckit något starkare än redbu...

Av LillamammaBitchen - 5 juni 2014 19:39


*GÄÄÄÄÄSSSSSSSSP* här sitter man i bilen efter att ha spenderat på tok för mycket pengar ( enligt mig ) inne det stora varuhuset som många vallfärdar till, även vi tydligen. De flesta, normala människor ÄLSKAR att åka hit medan jag ( den onormala män...

Av LillamammaBitchen - 25 april 2014 18:28

Tjohooo då har det varit helg i några timmar :). Än så länge har jag bara hunnit fira in helgen med att städa undan påsken. Men det är ju alltid något :). Denna helgen så ska det bakas och förberedas lite för Ns 4 års kalas den 1 maj :). Bara att ins...

Av LillamammaBitchen - 20 april 2014 00:10


Hoho! Nu har påskafton gått över till påskdagen. Men det känns likadant som det gjorde för ett tag sedan. jag är bara lite tröttare nu. Apropå trött. Snacka om att ungarna har varit trötta i flera dagar nu. På kvällen slltså inte på dagarna. Kan det ...

Ovido - Quiz & Flashcards